fbpx
Småföretagande i värnamo

Småskaligt småföretagande behövs

Jan-Olov i Värnamo får inte sälja sina varor på sociala medier.
Borde inte närproducerat uppmuntras av sociala medier?
Jag tror de flesta är överens om att Sverige och världen kommer att behöva konsumera mer hållbart i framtiden.

Jag har pratat en del med Jan-Olov och han har påtalat något som jag har börjat höra mer och mer. Man får inte marknadsföra närproducerade produkter, från t.ex. djur på sociala medier. Detta strider nämligen mot de riktlinjer som nätjättarna har.

För att Sveriges lantbrukares konkurrenskraft ska stärkas i framtiden så är detta verkligen något som både Riksdagen och EU-parlamentet behöver kika på.

Varför importera mat från jordens alla hörn när det finns så mycket att tillgå i lokalsamhället?

Jag förstår att det kan finnas problem med att annonsera vissa saker i sociala medier men Facebook och Instagram borde uppmuntra till någon typ av certifiering för att kunna annonsera. Om man annonserar om politik och sociala frågor så måste man idag bli certifierad, jag har själv gått igenom den processen.

Varför skulle inte Sverige bönder, lantbrukare och hemmaodlare kunna ha ett eget certifieringssystem på sociala medier?

Nu mer än någonsin behöver Facebook visa sin innovationskraft för att stärka lokalt småföretagande och gynna det småskaliga.

Gör om, gör rätt!

Scroll to Top